Saturday, February 17, 2024

Comentarii

 

Pentru că am messenger ul plin cu întrebări ce se repeta de cele mai multe ori, am sa răspund aici, pentru a nu mă transforma într-o placă de gramofon. Am observat câteva tipuri de întrebări: unele care se referă la setări, altele la echipament, întrebări despre locuri și întrebări despre mine. Voi răspunde la primele trei categorii, este evident de ce.

La sugestia unui prieten mai în vârstă, care mi-a explicat de ce nu e bine, nici măcar pentru el, să leg toți caii din herghelie pentru câțiva măgari nesimțiți, voi redeschide comentariile. Asta și pentru că am observat dorința oamenilor de a învăța. Cel puțin la fotografia cu cerul, am primit peste 100 de mesaje pe messenger, un bombardament întreg. Sa incepem:

1. Setările aparatului. In general fotografiez peisajele de pe trepied. Pun ISO 100, diafragma între F8 și F11, iar timpul de expunere cât rezultă pentru o expunere corectă. Daca am nevoie sa îngheț imaginea, ridic timpul de expunere și mă joc din ISO pentru o expunere corectă. 

Astea ar fi cele trei stări principale. Însă eu nu las White Balance pe auto ci îl customizez in grade K, în funcție de ceea ce vreau sa fac. De exemplu pentru fotografiile de noapte folosesc 4000-4500K, iar pentru un apus cu cer incendiar 7000-7500. Dar este in funcție de cum simt eu atmosfera. 

Alta setare pe care o controlez este sistemul de metering. Tocmai pentru că vreau ca subiectul să fie expus corect, însă fara a arde cerul, de exemplu, folosesc destul de des spot sau small area. Este adevărat că unele zone vor fi mai închise, însă le recuperez din editare. 

Astea sunt setările mele însă fiecare este liber de a face cum dorește. Nu e nimic bătut în cuie. Mai important decât orice este să fii acolo, să prinzi momentul. Căutarea, calea are rostul ei. Câteodată găsești, câteodată nu. Însă drumul este de neprețuit.

2. Tehnica folosită. Am mai multe aparate și echipamente. Majoritatea SH. Și vă sfătuiesc să luați SH-uri. Sunt bune și la mai puțin de jumătate de preț. Iar dacă se strica ceva, nu te doare sufletul prea tare. 

Camerele pe care le-am folosit pentru peisaj sunt Nikon D750, Nikon Z6II, Canon Gx7mark II. Iar pentru wildlife, sport și tot ce tine focala lunga, am un Olympus OMD1 MARK II. Pentru cer folosesc senzor full frame sau camera specializata de la ZWO.

Obiectivele toate sunt verificate, cu o sticla incredibilă, majoritatea SH. Am toate categoriile: de la fisheye de 8mm până la focale de peste 600mm. Obiectivul cel mai folosit este un 24-120mm cu F4 pe toată plaja. Este deosebit. Cred că Canon are ceva asemănător 24-105mm, daca nu mă înșel. In fotografia de noapte, folosesc telescoapele. Dar asta este o discuție mult prea largă. O lăsăm pentru altă dată.

Un alt element important în echipamentul meu este trepiedul și montura ecuatoriala (opțională din moment ce nu faceti astrofoto). Trepiedul este condiție sine qua non pentru oricine vrea niste poze serioase, indiferent ce auziți de la câțiva mușchi umflați ce reușesc expuneri de peste o secundă din mână. Fals.

Rucsacul iar este important. Eu am unul special, bicameral: sus pun apă, sandvișuri, și o pereche de chiloți curați (pentru situația în care întâlnesc ursul), iar jos am tot aparatul și două-trei obiective: fisheye, 24-120 și macro. In lateral agăț trepiedul și montura. Iar in alte buzunare îndes intervalometrul, lanternă, baterii de rezerva si un powerbank de 30.000mAh. 

Opțional car după mine un cuțit, brichete, pastile și chestii de genul. Iar dacă rămân peste noapte undeva, iau un o folie termica, bivuac...dar cred că doar de doua ori le-am folosit până amu.

3. Locurile unde fac pozele. 

Mișun prin pădure pe la Dobrovăț. Cam pe acolo fac majoritatea pozelor. Sau mai merg pe la munte din când în când. Iar la mare doar am treabă în zona. 

După cum am zis, deși îmi place, fotografia este elementul secundar a ceea ce fac. Iar ce fac se cheamă plimbare. Cu cât mai lungă, cu atât mai bună. Și când văd un subiect ok, îl fotografiez. Însă am zile in care nu vad nimic sau nu am chef de poze. Și tot ce fac este sa mă plimb și să mă întâlnesc cu tot felul de animăluțe. Dar echipamentul îl car in spate, orice ar fi. 

4. Despre mine, cu scuzele de rigoare, nu vorbesc. Și va rog sa îmi respectați alegerea. 

Cu drag va răspund la întrebări, daca sunt pertinente.

82 comments:

  1. Salut. Zici ca deschizi comentariile, dar abia dimineata le-ai deschis. Iti multumesc pnetru raspunsuri. Te-am intrebat si pe messenger. Folosesc fix aceleasi setari dar nu imi ies pozele asa. Poate intr-o zi facem impreuna o poza sa vad exact cum e. Multumesc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut. Nu știu cum funcționează exact asta cu deschiderea. Dar eu le-am deschis de ieri. După cum ziceam: setările reprezintă partea tehnica a fotografiei. Cred că foarte important e omul sun spatele camerei. Sigur, când va veni timpul, facem o poza împreună.

      Delete
  2. Buna. Da. Si eu am aceeasi problema. Aranjez toate setarile, caut un cadru care imi place, il fotografiez, ajung acasa si nu vad nimic in cadrul ala care sa ma impresioneze, desi la fata locului m-a lasat cu gura cascata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Te înțeleg. Aveam fix aceeași problema ca tine. Apoi m-am apucat de învățat și am realizat că peisajul nu are nicio problema...eu am. Pentru inceput învață chestii ce țin de compozitie. Citește despre pictură, acolo le găsești. Apoi încearcă să le pui in practica. Toate regulile din pictura sunt valabile și pentru fotografie. Doar că in fotografie pictezi cu lumina. Caută pictori care te inspiră. De exemplu, mie îmi place Șișkin.

      Delete
  3. ce ma bucur ca ai deschis iarasi comentariile...cu cine mergi la facut poze?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Îmi place să merg singur. Și, când este liber, iau un prieten mai în vârstă de la care învăț enorm cu fiecare interacțiune.

      Delete
  4. Salut. Eu am o problema cu campul de claritate. Niciodata nu e clara poza acolo unde fac focus. Nu inteleg de ce. Poate stie cineva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ce aparat folosesti? Si cu ce obiectiv face asta?

      Delete
    2. Canon 80d cu sigma 24-70 F2.8

      Delete
    3. Aaaa...cred ca iti face front focus sau back focus. La obiectivele sigma pe DSLR se practica asta. Mergi al un centru service sa iti faca calibrarea. Sau schimba pe mirrorless si ai rezolvat problema.

      Delete
  5. Multumim. Esti dragut ca ai deschis iar comentariile. Poate de data asta ai o interactiune reala cu noi.

    ReplyDelete
  6. Ma simt onorata sa iti pot scrie iarasi. Era sa imi fac cont de facebook doar pentru a-ti scrie pe messenger:))). Ma bucur ca m-ai salvat de Zuckerberg :)))

    ReplyDelete
  7. Numai bine ai deschis comentariile. In ziua asta ploioasa... Nu te deprima?

    ReplyDelete
  8. Buna. Ce faci azi? Iesi pe undeva? Ma iei si pe mine?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna. Cred că ies, da. Nu iau pe nimeni. Când voi face un grup de fotografie, voi anunța. Daca ai întrebări ce le putem rezolva acum, cu plăcere îți răspund.

      Delete
    2. Am o gramada de intrebari, dar nu tin de fotografie. Plus ca vremea asta imi da o stare de-mi vine sa ma inconjor cu propriile brate. Si ar fi perfect alte brate, in afara de ale mele.

      Delete
    3. Daca nu țin de fotografie, din păcate nu îți pot răspunde. Dar te înțeleg perfect. Eu numesc "stare de ghizureala", iar verbul este "a te ghizuri". E un cuvânt inventat de mine😇. Îți doresc sa găsești alte brațe in afara de ale tale☺️.

      Delete
    4. Ahhh...cat de simplu si finut m-ai concediat :))))

      Delete
  9. Salut. Poti face o postare cu fotografia de noapte? Dar nu fotofrafia aia tehnica in care ne arati nebuloase. Ci as vrea sa stiu cum faci copac+calea lactee, sau chestii de astea. Intelegi ideea...peisaj plus cer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sigur că pot face. Dar înainte de astea, mergi pe YouTube pentru că sunt o grămadă de tutoriale de genul. Și dacă e ceva ce nu înțelegi, îți explic. Însă trebuie sa înveți singur baza.

      Delete
  10. heeeeei!!!!! uite un moment demn de tinut minte!!!!!!! iti pot scrie. ziceai ca faci o intalnire cu oamenii din fotografie, n-ai mai facut-o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeeii...ca la taximetriști. Nu am zis niciodată că voi face așa ceva. Știu că au existat niște discuții, însă nici măcar una dintre ele nu îmi aparțin.

      Delete
  11. Bunaaaaaaaaa. Te-am urmarit putin pe facebook. Ok, recunosc, putin mai mult. Esti un om foarte interesant. Cu o gramada de calitati. M-as bucura daca m-ai include in grupul tau de prieteni. Cu alte cuvinte, mi-ar placea sa cunosc oameni interesanti. Si pe facebook ti-am dat cerere, dar nu ai reactionat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulțumesc, ești drăguță. Din păcate, grupul meu de prieteni este foarte restrâns, alcătuit din oameni pe care ii cunosc de o viață. Nici ei, nici eu nu vrem ca asta sa se schimbe. Sper că intelegi.

      Delete
    2. Am crezut ca esti un om expansiv, insa observ ca nu vrei sa cunosti oameni noi. De ce nu te deschizi?

      Delete
    3. Glumești, nu? Sa ma deschid în fața unor anonimi? Ca sa ce? După cum am zis...nu vreau sa vorbesc despre mine. Vrei sa vorbim despre chestii personale? Incepe prin a-ți dezvălui identitatea. Hai, sa vedem. Poți? Pentru că observ o mulțime de pretenții, fără nimic la schimb.

      Delete
    4. Nu te supara si tu asa. Am incercat. Imi place foarte mult de tine. Poate totusi iei in calcul ce ti-am zis.

      Delete
  12. Salut omule. Cand mai iesi cu dl Cantea dai si tu un anunt? Ca as vrea sa il intreb o gramada de lucruri. Multumesc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut. Pe dl Cantea îl poți întreba direct pe Facebook. Și să știi că răspunde. Plus că nu ai putere de înțelegere la câtă informație îți dă.

      Delete
  13. Helau man. Stiu ca ai un filtru care face stelele mari, mai mari. Si pe cele mici, mai mici. Cum se cheama satana aia de filtru? Ca imi scoate peri albi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut. Te referi la filtru de difuzie? Îl aveam pe un alt aparat care folosea un obiectiv de 35mm. Nu mai am aparatul in preajmă. E adevărat, potența culoarea stelelor și modifica dimensiunea lor. eMag ai incercat?

      Delete
  14. Buna. N-am intalnit la expozitia 2023 de la Clubul fotografilor. Esti tare simpatic. Mai vii la club?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna. Da. Cred că voi veni. Îmi plac pozele oamenilor de acolo. Sunt foarte simpatice. Iar unele dintre ele sunt de-a dreptul fantastice.

      Delete
    2. Abia astept sa vorbim iarasi. Imi pari un om de la care poti invata multe. Asta pe langa aerul pe care il ai. Ai o energie buna, calda:).

      Delete
  15. Buna. Este un mare pas ca putem vorbi iarasi. In postarea ta cu clopotnita, "Cioburi" parca, m-ai daramat. M-am regasit de parca traiam acolo. Ai stilul tau de a scrie. Scoti tot de prin cotloanele sufletului. Un stil direct, deloc pretentios, in care spui lucruri pe care unii dintre noi le simt, dar nu si le pot explica. Chiar esti deosebit. Imi vine sa te strang in brate, sa te sugrum. Asa de drag mi-e de tine.

    ReplyDelete
    Replies
    1. de acord cu tine. si mie imi vine sa il strang de gat, dar din alte motive.

      Delete
    2. l-am invitat de vreo cateva ori la cafea si m-a blocat pe fb.

      Delete
    3. Pai daca nu ai inteles din prima...sau poate nu ii place de tine.

      Delete
    4. n-are cum. arat f bine. doar daca nu ii plac femeile.

      Delete
    5. Poate cauta si altceva, nu doar frumusete. Dar hai sa nu mai vorbim despre asta. Este treaba lui.

      Delete
    6. Mulțumesc pentru aprecieri. In ceea ce privește blocatul. Nu te blocam daca nu te comportai ca o pițipoanca care voia cu orice preț ceva. Te rufuzam doar. Hai sa vorbim despre blog, nu despre mine.

      Delete
  16. Buna, eu ma intrebam cand ai de gand sa facem un grup de fotografie. Ma refer la cativa oameni care calatoresc, avand acelasi scop. Stiu ca ai timp suficient, din moment ce te plimbi atata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Probabil niciodată. Sunt un om destul de solitar. Deja am suficienti oameni în jurul meu. Însă mulțumesc pentru sugestie.

      Delete
  17. Sigur ii plac femeile, nu cred ca" fluturele" e un el :) Ideea e, ca daca ar spune clar daca are sau nu pe cineva, s ar linisti apele..sau nu :). Oricum ar fi, single sau nu, ma bucur ca a revenit. Dar te rog, lamureste ne odata, ai pe cineva sau nu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cred ca de asta a inchis data trecuta. Pentru ca ii statea lumea pe cap cu intrebari prea personale. Plus ca unele devenisera insuportabile. Daca are sau nu, nu e treaba noastra. Eu mi-as dori sa aiba. Este un om frumos si ar fi pacat sa fie singur. Dar el stie cel mai bine.

      Delete
    2. mie mi-e vecin. il vad zilnic. nu e cu nimeni. nici barbat, nici femeie. vorbeste cu barbata-miu cand se intalnesc despre gradina si copaci. are un catel simpatic. dar nu l-am vazut cu vreo femeie.

      Delete
    3. Mda...si eu cred ca este singur. Sigur iubeste pe cineva dupa cum scrie si cu se poarta. Dar o fi plecata, sau nu stie. Sau fraiera :)))

      Delete
    4. Ladies...nu incepeti iarasi. Chiar nu va puteti abtine? Ati vazut data trecuta unde s-a ajuns?

      Delete
    5. Iarăși...
      Nu știu în cate moduri sa mai zic...serios. mi se pare rea voință.

      Delete
    6. Bai gagici, nu povesteste despre el nici noua, astora ca ii suntem mai apropiati. De ce credeti ca o sa va zica voua? Da' pe mine nu ma vreti? Sunt misto, am bani, dansez din buric :))))

      Delete
  18. Buna. Vreau sa imi iau un aparat fot. Am 16 ani si ma uit pe tutoriale. Si spun ca toate sunt bune. Nu mai pot de cap. Tu ce imi recomanzi? Dar stii cum? Daca ai avea un baiat si ar vrea sa faca fotografie, ce i-ai lua. Te rog, raspuns clar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ce frumos...bravo. Sper sa te țină. Uite că mi-ai pus o întrebare tare grea. Îți recomand să mergi la un club de fotografie, sa vezi mai multe aparate. Sa le încerci. Sa vezi cu care te împaci mai bine. Ai văzut Harry Potter? Aparatul foto e ca bagheta, el te alege pe tine. Pentru că în timp se transforma într-un prieten adevărat. Daca ești din Iași, ne putem întâlni și ajuta cu ce am zis mai devreme. Bănuiesc că îl vei lua pe banii părinților. Te sfătuiesc să nu dai banii toți pe aparat și apoi să nu rămână pentru obiective. Obiectivele sunt mai importante decât camera. Încă un criteriu este grupul din care faci parte. Daca ai de la aceeași firmă, atunci puteți face schimb de obiective. Dar pentru inceput îți recomand un DSLR. Pe el poți învăța chestiile teoretice ale fotografiei. Fara studiu nu se poate. Uite concret: un Canon 80d sau un Nikon D7500-7200. Le găsești SH cam la 2000 de lei, cu mai puțin de 25.000 counter. Nu te aruncă la mirrorless și nu sari etape. Ia-o ușor...când te hotărăști, te ajut. Succes!

      Delete
  19. Nu esti cavaler deloc. Observ ca pe un baiat de 16 ani il ajuti si vrei sa te intalnesti cu el, sa il duci la cluburi etc. Dar unei domnite de 30 de ani nici macar o imbratisare nu vrei sa ii dai, in asa zi mohorata.:))))

    ReplyDelete
  20. Orice ai spune tu, statistica o vezi. Se cunoaste ca oamenilor le-a fost dor de tine. Si ar trebui sa te mandresti cu succesul pe care il ai. Nu mai sta singur pe dealuri.

    ReplyDelete
  21. Chiar, ca bine spui. Uite noi mergem dincolo de Tomesti, pe dealurile alea, poate prindem un apus frumos. Hai cu noi. Iti garantam timp de calitate. Noi ne strangem la ora 4 la sala de sport de la curba mare a Tomestiului. Te asteptam.

    ReplyDelete
  22. Eii??? A venit? Cum a fost apusul?

    ReplyDelete
  23. Replies
    1. Whaaaaat? De ce?

      Delete
    2. Am gresit. Nu vreau sa vorbesc. Nu e deloc asa cum credeti. Este impresionant, din alta lume. Eu am inteles. Fetelor, hai sa vorbim despre ce face, nu despre el.

      Delete
  24. Sa înțelegem ca v-ați văzut... Din alta lume, împresionant, în ce sens? Nu poți arunca doua vorbe și sa ne lași asa, mai tare ne-ai alimentat curiozitatea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu vreau sa vorbesc, imi pare rau. Este diferit in sensul wow, nu am mai intalnit...nu vreau sa intru intr-o discutie, sorry.

      Delete
  25. Nu mai vorbiți ca și cum nu as fi aici. Dacă aveți ceva de întrebat, mă puteți întreba direct.
    Mi-am zis să mă întâlnesc cu grupul de oameni veseli și să facem un apus, sa le arat setările mele, sa îi ajut să aibă o compoziție buna etc...daca tot sunt întrebat.
    Grupul era format dintr-o singura persoană: Ana. Am înțeles că restul "renunțaseră".
    Am stat câteva minute de vorbă, i-am modificat setările aparatului și apoi am plecat în treaba mea.
    Și da, Ana, ai greșit.

    ReplyDelete
  26. Că nu e problemă. Fii pe pace. Nu are de ce să fii atât de afectată. Există minciuni mult mai mari pe lumea asta, care vin de la oameni mult mai apropiați.

    ReplyDelete
  27. ups, acum am vazut. dar cati anisori ai de ai facut asa boroboata? ca este clar minte de fetita :)))

    ReplyDelete
  28. Va rog sa nu mai radeti de mine ca si asa ma simt foarte prost. Am crezut ca fac o chestie romantica. M-am inselat, imi pare rau. Invat. Dar va rog, nu ma mai luati peste picior. Nu am experienta dumneavoastra.

    ReplyDelete
  29. dar ia zi, mai Ana, asa ca intre noi fetele, macar a meritat sa faci asta?

    ReplyDelete
  30. Nu mai vreau sa mai comentez pe subiectul asta. Am zis tot ce am avut de zis. Este fascinant. Punct.

    ReplyDelete
  31. Fascinant ca te a refuzat?" Impresionant, din alta lume":..n -ai mai intalnit barbiati pana acum??? Parca e o telenovela ieftina. Fascinant ca ai incercat sa cuceresti un om matur prin tertipuri ieftine? Ai reusit...ti a modificat setarile aparatului :) si cel mai probabil nu va mai accepta alte intalniri cu noi, cei care voiam sa aflam cate ceva despre fotografie, care da...este impresionanta :)

    ReplyDelete
  32. Nu am experienta ta la barbati, asta e clar. Si nici nu o vreau. Am zis de mai multe ori ca am gresit. M-am scuzat cum am stiut mai bine. Voi m-ati intrebat. Voi ati inceput cu ispitirile. Am fost sincera. Nu am am intalnit un barbat asa cald, bland, cu o privire patrunzatoare si care te face sa te simti in siguranta. Poate sunt tertipuri ieftine pentru tine, telenovele, pe mine atat m-a dus capul. Sunt sigura ca tu folosesti minciuni mai elevate.
    Esti foarte manipulatoare. Stiu ce vorbesc, am terminat psihologia. Te incluzi in multimea "noi care vrem sa invatam" pentru a creea cerc de influenta. Cand de fapt ai alte interese.

    ReplyDelete
  33. Daca tot este liniste aici si s-a terminat cu scandalul, poti face o postare cu fotografia de noapte? Sunt interesata mai ales de peisaj+cer sau peisaj+Calea Lactee.
    Sau cum ai facut poza cu Pietrele Doamnei cu Calea Lactee in spate? Am vazut-o la expozitie. De departe cea mai frumoasa poza, si nu vreau sa te perii. Chiar era altceva. Probabil de asta a fost si aleasa. Este genul de fotografie pe care vreau sa-l invat.
    Multumesc.

    ReplyDelete
  34. Da...tac și eu din gură. Alternativa e sa închid iarăși comentariile.
    Este f greu sa fac o postare cu fotografie de noapte. Sunt o grămadă de noțiuni teoretice pe care trebuie sa le însușești. Daca vor mai fi oameni interesați, voi face un curs de câteva ore in care vom incerca împreună să pricepem ceva. Și eu mai am o grămadă de lucrat la asta. Nu te pot învăța doar spunandu-ti ci trebuie să îți arăt practic.
    Partea proasta e că fotografierea in sine este bucata cea mai ușoară din tot procesul. Urmează prelucrarea datelor: o crimă. Atenție, nu editare...aia se face la urma urmei. Ci prelucrarea datelor culese de senzor. Asta presupune știință, programe, experiență, mult timp investit, pasiune, răbdare etc. Am fost norocos, că în primele mele încercări patetice de a fotografia cerul, am avut o prietenă care mi-a aruncat cate un os. A fost suficient pentru mine. Rux, dacă citești, GG wp tyvm :))).

    ReplyDelete
  35. Multumesc. Sa inteleg ca sunt si eu invitata la cursul pe care il faci? Cand? Si unde se va tine cursul? Cat costa? Poti face o structura a sa?

    ReplyDelete
  36. Bineînțeles că este invitat oricine vrea să învețe astrofoto. Adică și tu. Nu știu exact când...probabil când se strâng oameni, macar 7-8, și avem cer bun. Din păcate perioada asta este groaznică pentru astrofoto. Cursul se va ține în curtea mea de la Dobrovăț. Avem acolo spatiu suficient sa ne desfășurăm, fără a ne deranja unul pe celălalt.
    Structura cursului o voi gândi în funcție de cunoștințele voastre astronomice. Și chiar va rog...macar steaua polară să știți unde este și să conștientizați că astronomia nu are treabă cu zodiile, deși multe constelații poarta numele lor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Am uitat...cursul este gratuit. Ca orice alta informație pe care o primiți de la mine. Sunt un mare fan al educației și învățării continue.

      Delete

Aurora

 E ca o recunoaștere a nopților de învățat și stat sub stele. Poate pentru unii chestia asta nu înseamnă nimic. Dar pentru mine e important:...